7 FREE SEO Tools For Churches | Pro Church Daily Ep. #105

By | August 15, 2019


– Today on Pro Church
Daily, we’re talkin’ about seven free SEO tools for churches. – Well, hey there and
welcome to Pro Church Daily. This is the show where
in 10 minutes or less, you’ll get your daily
dose of tips and tactics to help your church share
the message of Jesus while we try and navigate the
biggest communication shift that we’ve seen in the last 500 years. I’m your host, Alex Mills,
I’m joined as always by the boss man, it’s
Brady Shearer, and today we’re talkin’ about seven
free SEO tools for churches. – One of the core responsibilities
of your church’s website is to rank high in search engines. SEO, it stands for search
engine optimization. Things that you can do to make sure that your website is
optimized for search engines so that when someone
is searching for hope, and community, and purpose
through a church family in your area, your church can be found. – Yeah.
– Otherwise, they’re not gonna be able to discover your church. First impressions are
being made online nowadays. Your church’s website should
rank as high as possible in search engines, how can we do that? Well here are seven free tools that you can leverage and use to make that happen. The first is Google My Business. This is the free business
listing on Google. If you search for any restaurant or any local organization in your area, what happens is yeah, you see
the search engine listings on the left column but
there’s a right hand column that is the Google My Business profile. – Yeah.
– There you’ll see pictures, you’ll have, you know,
contact information, phone number, email,
reviews show up there. – Yup.
– You can even post updates nowadays, so if you’ve got
a huge Christmas service or Easter service, you can post an update to your Google–
– Oh, that’s cool. – My profile business
listing so there’s like a social update component
to it right within Google. – Wow.
– There’s so much that you can do with
this, it is 100% free. Google’s gonna have to email, sorry, basically mail something
to you, to your address to prove that your local
listing actually exists. And then that’s good to go,
and it’s in Google now forever. – Yeah and this one’s gonna
help you all across the web in so many different ways,
this is really gonna help index your site, and like you said, just make your church more discoverable to the people who are looking
for hope, purpose, community, all that good stuff, you
know that your church is where people are gonna find it. So this is a great first step. – Free SEO tool number two
is Google PageSpeed Insights. Here you can check the speed
and usability of your website on multiple different devices,
this tool is gonna give you page stats as well as
optimization suggestions. And these suggestions are important because they are coming from Google. – Yeah. (laughs)
– The person that is actually grading your website.
– Right. – So if your boss came to you and said, “Hey, if you came on time
to work, I’d enjoy that.” (laughter) You’d probably–
– You probably started that. – Care more about that than
if your grandma said it. – Yeah. (laughter) – Okay, grandma, you’re nice but you just, my boss is the one who, I’m gonna listen to what he or she has to
say, same principle here. – Yeah. – Free SEO tool number three,
Moz’s local listing score. And what’s cool about this
is that this is a free tool from Moz, which is a leading
provider on paid SEO tools. But they’ve got some
great free stuff as well. What this tool is gonna do
is it’s gonna score how your church performs on more than
15 local search platforms. And it gives you kind of these
four categories, it gives you complete, incomplete,
inconsistent, and duplicate. So it’s gonna tell you, okay,
67% of what we suggest you do, you’ve done, but there’s this
other 33%, some of it is maybe duplicates, some of it is
inconsistent, maybe it’s probably mostly just incomplete
and we want you to fill in these exact missing pieces
so that your profile on local search can be 100% filled out. – This one’s great because
when you try and tackle SEO and try and improve
your church’s, you know, availability online, you
can do all this stuff, and then like, not know–
– Yeah. – If any of it’s taken,
it’s like, okay, I did all this stuff but like, why
am I not on the first page? Like, when is this going to happen? And you don’t really have
a scale to know like how you’re doing and how your
site’s actually performing. So this is a great tool to use to show you like, yeah, you’ve done these things, and maybe it’ll take a little bit of time. But this is a great checklist
to see where you’re at, what you’ve done, and also
where you can improve. – SEO, like you said, it’s this never-ending–
– Yeah. (laughter) – Just labyrinth of confusion.
– Right. – And what’s great about a tool like this is it gives you this
checklist so when you finish it all off, there’s a
certain degree of certainty. – Yeah.
– That gives you that, (exhales calmly) I did it, okay, now I can just sit back and wait. Rather than being like,
I know I’m sitting back and waiting, that’s important for a search but what if I missed like one
of the most important things? – Yeah, yeah.
– Now you can rest easy. Free tool number four, keywordtool.io. That is a URL that you can visit. This is a keyword research tool for Google but also for YouTube, and
Bing, and Amazon, and eBay. Amazon and eBay probably
not that important for us as churches but for YouTube and Google, and yeah, maybe even Bing,
this is super helpful for seeing what are people searching for and then you can create specific
pages, or specific websites that are gonna rank
for those search terms. We use this at Pro Church
Tools, helps us figure out what do churches want
answered, and then we go out and create content for it,
you can do the same thing. – Awesome. – Free tool number five, Google Analytics. This is a script that you just
simply add to your website. And it’s gonna give you pretty
much every possible metric and analytic that you could
ever want and hope for, pertaining to your specific website. So you can see where
are people coming from when they do land at our site,
where are they coming from? You can see keyword insights,
you can see bounce rate, which is a term that is
measuring how soon people exit a page once they land on it,
you want a low bounce rate. That would show that your
page is making people happy. – Right. (laughs)
– If you have a really high bounce rate, that is a good
indicator that this page has something wrong with it
and you should try and fix it. And Google is going to use that metric in their giant search
algorithm, no really way to know how much it’s
weighted, but it does matter. Google Analytics will show you that. It’s also gonna show you how
long people are spending on page, we do know this is also
part of the Google algorithm. How long are people spending on your page? If someone lands on Alex’s
website and they stay for three minutes versus
they land on my website and they stay for 30 seconds.
– Right. – Google’s gonna see
Alex’s site more favorably. So you can look at page time
on each individual page, and see which ones are doing well, which ones are doing not so well, compare them, maybe see the differences. And re-weight everything to optimize and maximize those types of metrics. – I love the insights that you
can get from Google Analytics when it concerns how,
what people are searching to arrive at your site.
– Huge. – You know and it kind
of gives you insight into what kind of questions
people are asking, and what they’re looking
for, and how your community, how your church is an
answer to those things. And it helps, yeah, I’ve
just, it’s kind of hard to quantify how that
helps you but it just, it reassures me, and gives me insight into what our community is like
and what they’re looking for. – Absolutely.
– Yeah. – Free SEO tool number six,
Google Webmaster Tools. What does the biggest website in the world think of my website? This is another tool that’s
gonna answer that question. It’s gonna give you the bugs,
alerts, indexing issues, errors, this is again Google
giving you a performance review as your boss essentially, and say, “Here are the things
that we see is lacking “in your website’s performance. “If you fix these, we’re more likely “to index your website more in search.” Now this is similar to that
tool that we gave earlier, that was when it came to a specific page. This is kind of your website
overall, on a global level. So the before is like page
insights, and this is kind of like the overall
index look at your site. – Okay, now correct me if I’m wrong. Is it Google Webmaster Tools
where you can force Google to index your site, so like
after you’ve made SEO changes, after you’ve added some more keywords, you can go into Google
Webmaster and force a re-index so that they, I’m not
exactly sure how it works. But it’s like, you know,
it does a scan of your site and updates those changes you’ve
made in the grand algorithm faster than it would’ve
happened naturally. – Yeah, that can potentially take place because the way that search
works is that there are all these robots that are constantly
crawling all the websites of the world.
– Right. – And they’ll re-visit
your site every so often. We don’t know how frequently
but if you’ve recently made some changes that
you wanna see take place, you can go there and
just kinda give Google that nudge, “Hey, you should come “and crawl our site again.”
– Yeah. – There’s no really a way to force them to but it kind of gives them that indicator. You can also submit a sitemap there. – Right.
– Which is again, just giving Google all they need to make sure they can make the right decision. – Yeah.
– It’s kind of like your boss. Let’s say they have to
make a decision between you and another employee, you
wanna make sure that they hire making an informed
decision, you give them all the information they need
’cause maybe, it would be a lot more upsetting if
they make a wrong decision because they just didn’t
have all the information. Rather than, they made the right decision and you just didn’t, you know, come to or rise to the occasion. – Awesome. – Finally, free SEO tool number seven. The Yoast SEO plugin for WordPress. Every single one of our WordPress sites, which we use for blogging, primarily has this plugin installed, it
is great for figuring out the perfect SEO page
title and meta description for your pages, and posts in WordPress. As well as the social images,
they are different dimensions for Twitter and Facebook,
also readability. It has this score that says
based on the vocabulary, and the scannability of your
page, how readable it is, also keyword density and internal linking from page to page, all these
advanced kind of SEO practices that are perfect for content and blogs you can do with the Yoast SEO
plugin, has a paid version. But it also comes for free as well. – Awesome. – That’ll do it for our free SEO tools. Seven of them, maximize your
website for search indexing. That’ll also do it for this episode of Pro Church Daily,
we’ll see you next time. Hey, thanks for watching
this video, we appreciate it. You know what else we appreciate? Subscriptions, subscribe to this channel so you never miss another video. – And did you like this
video ’cause if you did, why don’t you let us know by
giving the like button a smash? – Thanks for watching, we’ll
see you in another one. (camera beeps) (jazzy instrumental)
Remember the first week of Pro Church Daily where you
wore a bag over your shirt? – Yes. – That was good too. (laughs) (camera beeps) (jazzy instrumental)

5 thoughts on “7 FREE SEO Tools For Churches | Pro Church Daily Ep. #105

  1. Bill Brander Post author

    Thank you for these tips. (And previous ones too.)

    Reply
  2. TheMichaelJ Post author

    Thank you for this. It's nice to have a reminder that I am doing things the correct way.

    Reply
  3. Juan Camacho Post author

    Which of these resources would help us get our Nucleus website shown on the web?

    Reply
  4. J Barron Post author

    You can't really use google analytics in Europe anymore. We have new Data Protection Laws.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *